Emotionele vaardigheden bij lastige gesprekken

Het hoort nu eenmaal bij je werk als leidinggevende: het voeren van confronterende gesprekken met medewerkers en collega’s. Slecht nieuws brengen, een gevoelig punt aankaarten, iemand aanspreken op zijn gedrag, ergens op terugkomen… Soms lukt het je niet, zie je er tegenop, stel je het uit.

Wil je succesvol moeilijke gesprekken voeren, dan heb je emotionele vaardigheden nodig. In de training ontwikkel breid je die vaardigheden uit. Het kan boeiend zijn om je daar verder in te bekwamen.

Inhoud

Het zijn vooral emotionele vaardigheden die maken dat je in moeilijke gesprekken weet wat te doen. Hoe voer je het gesprek precies? En hoe hanteer je de emoties van jezelf en de ander?

In de training krijg je meer mogelijkheden om adequaat te reageren op de ander, vóór en tijdens het gesprek. Je leert waardevolle informatie naar boven te krijgen en die functioneel in te zetten.

Je krijgt meer zicht op persoonlijke gevoeligheden die geraakt worden. Wat gebeurt er bij jou, bij de ander, wat is de dynamiek? Hoe stuur je deze de goede kant op?

Ook leer je om te gaan met gedrag van de ander dat lastig voor je is. En je vermogen neemt toe om met wijsheid, openheid en duidelijkheid élk lastig gesprek een vruchtbare wending te geven.

Voor wie

Voor leidinggevenden die succesvoller willen worden in het voeren van lastige gesprekken met medewerkers, collega’s of hun eigen baas.

Onderwerpen in de training Emotionele vaardigheden bij lastige gesprekken

  • De vier gebieden van emotionele intelligentie
  • Inzicht in vecht- en vluchtgedrag
  • Zelfmanagement bij emotioneel gedrag en schrik
  • In positie blijven en verantwoordelijkheid nemen
  • Omdenken als ingang tot een oplossingsgerichte aanpak
  • In het gesprek de kracht van bewustzijn en sensitiviteit benutten

Lees meer over duur en werkwijze van de training

Emotie en conflict

Ontdekken hoe je conflicten nuttig en waardevol kan oplossen.