Emotie en conflict

Een slepend conflict, gepolariseerde meningen, botsende persoonlijkheden, ruzie, ijzige verhoudingen… Dat soort dingen kan ontstaan als mensen met elkaar werken.

Niet alleen privé, maar ook op het werk kun je gekwetst raken en boos worden. Het is lastig als je in een conflict raakt. Heel ingewikkeld wordt het als emoties het gedrag gaan bepalen en de situatie niet meer normaliseert.

Deze training is er voor wie wil leren om conflicten te voorkomen, ze snel op te lossen en vooral: ze tot iets nuttigs en waardevols te maken.

Inhoud

Bij conflicten helpt het om stil te staan bij wat er onder de oppervlakte gebeurt. Het gaat erom te begrijpen welke mechanismes ervoor zorgen dat een conflict vastloopt. En te ontdekken hoe je andere wegen kan inslaan.

In deze training krijg je meer inzicht in je eigen geraaktheid bij conflicten. Je leert je gevoelens te benutten voor een goede oplossing. Daarmee kan je je eigen conflictpatroon herkennen en ombuigen.

Ook weet je beter hoe je jezelf en de ander kan ontwapenen. Je bent in staat om werkelijk met elkaar in gesprek te raken. Bovendien weet je hoe je je kunt inzetten voor de best mogelijke uitkomst. En je kan echt loslaten wanneer het een keer niet lukt.

Goed kunnen omgaan met conflicten is waardevol voor de inhoud van je werk. Het draagt ook veel bij aan een goede verstandhouding. Bovendien word je er zelf ook weer een stukje wijzer van.

Voor wie

Voor medewerkers en leidinggevenden die minder in conflict willen raken én nieuwsgierig zijn naar nuttige, waardevolle confrontaties.

Onderwerpen in de training Emotie en conflict

  • Macht en onmacht in conflicten
  • Regie over jezelf
  • Blokkerende conflictpatronen
  • De kracht van een zinvolle ontmoeting
  • Vaardigheden en fases van een waardevol conflict

Lees meer over duur en werkwijze van de training

Emotie en conflict

Ontdekken hoe je conflicten nuttig en waardevol kan oplossen.